XXX

När man har sett folk som inspirerade en själv att leva ett drogfritt liv sälja ut sina ideal så känner man en viss bitterhet men samtidigt en viss stolthet, förutsatt att det inte får en själva att sälja ut. När man sett folk som man själv inspirerade till att välja bort droger eller kött sälja ut så känner man ytterligare bitterhet men av en mer förhärdande sort. När man sett båda inser man att man är en hardcoregubbe. Så 22 år gammal och 6 år efter att jag gav drogerna och köttet fingret är jag redan en gubbe i det här spelet, jag har sett folk både komma och gå. I egenskap av gubbe anser jag mig därför ha rätt att berätta sägnen om vart X-symbolen kom ifrån. Det är som sagt en sägen så jag har inga som helst källor att backa upp detta med, men precis som med sägner så är det inte det relevanta. Det relevanta är vad vi får ut av berättelsen.

För länge, länge sen, i ett land på andra sidan atlanten bildades det en ungdomskultur inom punkscenen som tog avstånd från droger. Man döpte denna nya ungdomskultur till Straight Edge, enligt legenden efter någon slags obskyr jämförelse med en linjal. I detta land brukade punk och hardcorespelningar på den här tiden hållas på barer och andra ställen där det serverades alkohol. Till skillnad från vad vi är vana vid så innebar inte detta att minderåriga var uteslutna från dessa tillställningar utan man löste det hela genom att måla ett stort, tydligt, svart kryss på deras händer när de gick in i lokalen. En symbol som näppeligen gick att tvätta bort tillräckligt bra under kvällens gång för att man skulle kunna tjuva åt sig sprit. Den nya drogfria ungdomskulturen snappade upp denna praxis och började att självmant måla kryss på sina händer, dels i solidaritet med de yngre och dels för att visa att man själv minsann inte skulle ha nån sprit ikväll heller.

Som sagt så är det helt och hållet ointressant för mig om detta är sant eller inte. Vad som är intressant är snarare att Xet blev en symbol för Straight Edge och att måla kryss på händerna sänder än idag en tydlig signal till omgivningen. Det är också relevant att vi än idag kan använda den här symbolen för att uttrycka solidaritet med de yngre i scenen. Om inte vi gubbar Xar upp, vem ska då visa för kidsen att det är ok att fortfarande hålla fast vid "naiva" idéer som drogfrihet även efter att man fyllt 20? Jag har sett alldeles för många kids och gubbar ge upp sina ideal för att bli (i mina ögon) så mycket mer ointressanta och gråa. Man kan bygga ett helt liv kring droger, det märkte jag mycket väl när mina kompisar under gymnasiets sista år började planera helgens fylla in i minsta detalj redan på tisdagarna. Man kan inte bygga ett liv kring drogfrihet, men drogfrihet ger dig utrymmet att bygga något helt eget.

He couldn't get the ideals to match
And his unity was just out on loan
You see, the edges aren't straight from scratch
That's why you gotta make your own
Cause if you think the edge will set you free
You got another thing coming
The edge won't set you free
You better get yourself a life