Pest eller kolera?

Valfrihet inom det kapitalistiska samhället är något som jag skrivit om tidigare (bland annat i inlägget "Friheten är inte fri" och jag ska försöka att inte upprepa mig.

Idag kände jag mig enormt maktlös. Det kan delvis ha att göra med att jag är matt och magsjuk men vi ska bortse från detta förutom att mitt tillstånd var det som fick iväg mig till närbutiken för att köpa blåbärssoppa. När jag hittat soppan fanns det två varianter. En med mer socker än blåbär och en sockerfri med aspartam. Jag är inte så förtjust i att sätta i mig stora mängder socker men aspartam är jag ännu mer skeptiskt inför. Mitt fria val där i butiken blev alltså ett val mellan pest eller kolera. Till slut fann jag en svindyr pulverblandning som inte innehöll varken socker eller aspartam.

För några månader sedan läste min flickvän Den Hemlige Kocken, en bok som tar upp tillsatser i mat och hur dessa används för att dölja hur utarmade och smaklösa råvaror som används i den mat vi äter. En vanlig tillsats är bland annat E621, även kallat natriumglutamat, en smakförstärkare som används i många kryddor och andra varor. Med tillräckligt mycket natriumglutamat kan i stort sett vad som helst smaka mumma. Vad som helst. Det innebär även att kvaliteten på de grundläggande råvarorna, de vi ska få vår näring av inte spelar så stor roll. Kontentan av boken är i stort sett (vad jag förtstått, jag läste den aldrig själv) att det mesta du äter är skräp sån nån har mage att ta ruskigt bra betalt för. Tillsatser och socker används för att trycka på rätt knappar så att vi uppfattar det vi äter som välsmakande vad det än är vi egentligen äter. Glutamat gör dig också som vi brukar säga "dum i huvet", man kan drabbas av personlighetsförändringar, aggressivitet och problem med minne, koncentration och inlärning samt migrän eller annan huvudvärk. Det finns också en risk att man genom att konsumera för mycket socker, salt och tillsatsämnen förstör sina smaklökar och därmed ger upphov till en ond cirkel.

Men boken framhäver också att det finns val. Man kan leta upp mat som är mer reko och naturlig. Vad jag tänker på i relation till detta är att jag själv och antagligen också många andra med mig varken har tid eller pengar att lägga på den sortens mat som rekommenderas. Jag är väl verkligen inte värst ute men jag har ändå en känsla av att jag inte har mycket till val annat än att köpa skiten de säljer för att överleva.
Och för att köpa deras skitmat måste jag jobba på deras skitjobb.
Och för att få ett av deras skitjobb så måste jag följa deras jävla normer.

Och sen är vi tillbaka igen.