Varför Straight Edge?

Det kan man fråga sig. Hur hänger egentligen drogfrihet och en amerikansk hardcoreföreteelse ihop med någon som vi skriver om här?

Jag tänker inte gå igenom grunderna av vad straight edge är. Om du inte redan vet det så är du välkommen att fråga, eller så kommer du veta efter det här inlägget. Vad som däremot är viktigt är rörelsens karaktär, eller snarare att det inte finns någon rörelse eller någonting alls egentligen. Straight edge är vemsomhelst som beslutat sig för att leva ett drogfritt liv och våra anledningar till varför vi kallar oss straight edge varierar lika mycket som våra övriga åsikter. Det finns därför inget rätt eller fel svar på varför man är straight edge, bara mer eller mindre genomtänkta anledningar.

När jag blev straight edge för sex år sedan så var det inte ett dugg genomtänkt. Jag hade provat på alternativet och fann inte mycket mening i det. Gemenskapen inom straight edge gav mig något viktigare vid just det tillfället. I efterhand så vill jag påstå att straight edge givit mig så mycket mer än gemenskap. En vis och skäggig man sa en gång att straight edge inte är vad man avstår från att göra utan vad man väljer att göra istället. Det är en god tanke, för vilken mening har egentligen straigh edge om du inte tar tillfället i akt att göra något kreativt av de möjligheter som finns i ett drogfritt liv?

Utan straight edge hade jag inte skrivit det här idag. Utan straight edge skulle jag gått under tusen gånger vid det här laget.

Jag vill att andra ska få samma chans och slippa undan all skit som droger leder till. Därför är det viktigt att det finns ett seriöst alternativ till den gängse drogkulturen, det är viktigt att det finns folk som nått en ålder där de skulle kunna dricka hur mycket som helst om de ville men som ändå avstår. Genom att påvisa alternativet så kan vi föregå med gott exempel och göra en verklig förändring för många personer. Om dessa personer sedan sprider vårt budskap vidare som ringar på vattnet så är vi snart en kraft att räkna med.

I grund och botten så tycker jag att det viktiga är att utgöra ett alternativ - återigen: en motkultur. Genom att helt enkelt vara en bra snubbe som trivs med sig själv så kan man hjälpa andra att uppnå samma känsla. När vi avstår från droger och fyller vårt liv med mening så blir droger mer och mer meningslösa och drogfriheten blir på så sätt självgående. Det är öppna och engagerade människor som bryr sig av hela sitt hjärta som i slutändan kommer att orsaka förändring. Idag är det lördag. Vad tänker du göra ikväll?

I'm a person just like you but I got better things to do...