Primitivism vs. Djurrätt

En fråga som jag funderat mycket kring aktualiserades lite extra i morse när jag såg filmen Dead Society av Thomas Toivonen. Filmen är baserad på en intervju med John Zerzan och en massa andra klipp från djurrättsvideos, demonstrationer och Thomas egna bilder. Jag ska inte klaga på filmen, den tar upp väldigt många bra frågor kring primitivism och belyser det ohållbara med teknologisk utveckling. Filmens kvalité är väl sisådär men jag hade ju i ärlighetens namn inte kunnat göra en bättre film själv.

Vad jag däremot reagerade på var en serie scener där ett gäng maskerade människor (antagligen filmmakaren och hans vänner) hänger runt ute i skogen och bygger vindskydd, gör upp eld, jagar och fiskar. Detta kommer alltså bara några minuter efter att man har fått se bilder från när Djurens Befrielsefront befriar djur och förstör egendom för djurförtryckare. Hur går detta ihop? Är det bara fel att döda djur när man gör det på en industriell skala? Eller rättfärdigar ett primitivistiskt samhälle dödandet av djur för människors överlevnad?

I Norden är det ingen lätt uppgift att överleva som vegan om man räknar bort civilisationens arbetsfördelning och jordbruk. Den nordiska matkulturen är dominerad av rätter baserade på kött och mjölk och detta har antagligen geografiska orsaker. Kylan gör att vi knappast skulle överleva utan kläder och vad skulle vi i ett primitivistiskt samhälle ha att göra kläder av?

Dessa frågor har uppehållt mig sedan min diskussion med Antonio på vägen hem från Tyskland förra sommaren. Jakt kontra industrisamhälle framstår för mig som pest eller kolera. Att stötta DBF i sitt vardagliga liv men sedan äta kött när man är ute i vildmarken påminner mig om Luthers tvåregementslära. Men gör en sådan relatvism oss till hycklare? Personligen skulle jag omöjligt kunna ta livet av en annan varelse för min egen överlevnad, speciellt inte så länge alternativ till köttätande finns.

Kanske är det min slutsats: även om det är svårt att fördömma naturfolk som äter kött så har alla som lever i anslutning till den västerländska masskulturen en möjlighet att välja en vegansk kost. En vegansk kost är moraliskt överlägsen alla andra koster som innehåller kött, så länge alternativet finns.

Sen kan man också fråga sig om människan från början överhuvudtaget är ämnad att äta kött? Det tas som givet i vårt samhälle idag att vi äter kött till varje måltid, men att äta kött medför många hälsorisker och vid en närmare inblick så verkar människan inte särskilt välanpassad för att äta kött. Se filmen nedan.