jag vill inte vara rädd längre

Det finns inga naturlagar i mänskligt beteende, världen kan fungera som jag vill att den ska fungera om jag verkligen vill det. jag tänker inte vara rädd när jag är ute för att bli påhoppad av fyllon eller drogpåverkade snorungar, jag vill inte gå med på nån jävla bytesekonomi och att allt kan köpas för pengar. jag vägrar sträva efter mål som jag ändå aldrig kommer kunna uppnå, jag tänker inte äta kött eller dricka alkohol.
Nu när jag tänker på saken så är inte bara historien full av folk som vägrat ställa upp på den rådande ordningn, även i mitt liv finns det gott om tillfällen när jag inte velat vara med längre och slutat. när jag blev vegiterian, när jag slutade dricka, när jag slutade tro på löneslaveri och äganderätt, när jag blev vegan. Det handlar inte bara om att jag ska göra det som känns rätt för mig, det är också att statuera ett exempel, att visa folk att ingenting är givet, att man inte behöver vara någon annan för att göra det man känner är rätt.
Det är klart att jag får vara beredd på att ta konsekvenserna av det här, jag kan få stryk och måste vara beredd att försvara mig, jag kan hamna i fängelse och måste lära mig att hantera både den tanken och den situationen, jag kan till och med bli dödad, sånt vet man inte. Men vad jag verkligen vet är att jag inte tänker gå med på att världen ser ut som den gör.
Så nesta gång jag hör någon säga: Det funkar inte så kommer jag fan kräkas. Det fungerar precis som jag vill om jag är beredd at stå upp för det.

We'll slip through the cracks, we're not afraid
For every bent knee to shall break
We'll dance in the shadow of the great guillotine.