7:an och 11:an

Jag bor i bergsjön, det är en förort till Göteborg som folk som inte bor där verkar vara rädda för av någon anledning, förmodligen för att det bor mycket invandrare här. Jag bor här och är därför inte rädd för att vara här, vad som däremot är ett litet problem är att det ligger kanska så långt från stan, speciellt som jag bor på sista hållplatsen För att komma hit tar man spårvagn nummer 7 eller 11 och det tar kanske 25 minuter att åka hit från centralstationen. Då är det tur att jag gillar just de två linjerna. Visst att det är kontroller av biljetter som jag inte har någon gång då och då och att man måste vara lite på sin vakt för att komma undan men det men det vägs gott och väl upp av att det är jävligt lugna vagnar. Det är nästan aldrig någon som är full och störig, aldrig någon som bråkar, nästan aldrig en massa glin som ska ut på fest och stökar och beter sig.
Jag ska inte säga att jag inte är ett jättestort fan av islam, inte av någon annan religion heller för den delen. Om jag hade ställts inför valet mellan vin och mjölk som Mohammed gjorde för 1500 år sedan så hade jag gett gud fingret och bett om att få åka hem och dricka vatten istället, vegan power. Men det är ju bara jag och jag tror allt att jag tycker sämre om alkoholkulturen än om religion.
På väg hem från jobbet för några dagar sen träffade jag en kille på centralen i göteborg som också skull emed 11an nattvagn mot bergsjön. Han skull einte hela vägen utan skulle hoppa av vid allahelgonakyrkan. Jag tor han började prata med mig för att han var rädd för att åka med 11an och trodde han skulle bli rånad så fort vagnen lämnat centralen. Jag förstog aldrig riktigt vad han var rädd för. Jag menar det här var en kille som var ute på krogen varje helg. Risken at få stryk i stan en lördagkväll är skyhög jämfört med att få stryk i bergsjön en torsdag. Berusade människor är oberäkneliga och våldsamma och kan mycket väl få för sig att sla dig på käften utan anledning. Det är väl det som skulle vara risken med att åka vagn på kvällen, inte att man skulle bli rånad.
Till alla er som är rädda för bergsjön och alla andra invandrartäta områden hoppas jag att något fyllo slår er på truten så att ni kan sluta vara rädda för låssasterrorister och ungdomsgäng och börja fundera vad det egentligen är som ni häller i er någon gång då och då eller varje jävla helg. Att sitta på spårvagnen ett gäng packade svennebananer är rena rama tortyren, jag kan inte komma därifrån och jag måste både hålla utkik efter kontrollant-kräken och vara beredd att försvara mig mot fyllehundar, samtidigt som jag måste höra på ett evigt skrän och tjatter. Inte konstigt att man blir förbannad. Jag vill inte se de här kontraproduktiva rusningsmedlen på vagnen, på spelningar, på stan, i politiska sammanhang eller någon annan stans heller för den delen. På 7:an och 11:an slipper jag det för det mesta. Det är ju bara synd att det ska krävas religion för att folk ska sluta supa i breda lager.