Språkfascist

Jag vet att jag är en jävla språkfascist iband, det är lite lustigt eftersom jag inte stavar särskilt bra men ändå. Nu skulle jag vilja påpeka ett fel som väldigt, väldigt många svenskar gör. Det är det här med "arbetsgivare" och "arbetstagare" som jag stört mig på ett tag nu. Det heter ARBETSKÖPARE och ARBETSSÄLJARE och ingenting annat, och jag ska förklara varför.
Någon gång för långe sedan började människor lönearbeta, de började sälja sin tid och sitt arbete för pengar istället för att producera sin egen mat. Eller strängt taget så jobade de flesta inte helt för sig själva då heller efterson de flesta var tvugna att betala till någon jävla härtig eller baron eller någon annan lat jävel som inte kunde producera sin egen mat men i gengäld hade en massa råa typer till sin hjälp som tvingade folk att ge honom mat. Man skulle kunna säga att det var en klass av tjuvar rätt och slätt.
Men i sinom tid så ändrade den här tjuvklassen lite på sig och blev kapitalägare istället. Det var de som ägde productionsmedlen och då så fick de som producerat mat åt dem tidigare vackert ändra på mitt arbete och börja jobba i fabriker istället. Det gjorde de.
Istället för att behålla en del av det dom producerade fick dom lön i pengar istället vilket visserligen inte var något nytt, hantverkare och soldater hade fått det under lång tid. För pengarna kunde man som alla vet köpa vad som producerades på landet och i fabrikerna.
Det vanligaste ordet för att någon får pengar för att göra eller ge någonting till någon är att den personen säljer detta nånågonting, och det vanligaste ordet att betala för något är att man köper samma något. Undantaget i det svenska språket är arbete, arbete får man, som en påse godis av sin mamma, det är alltså någon som ger dig arbete. Är det någon mer än jag som tycker att det hela är lite bakvänt. Vi får betalt för att utföra saker och vi är alltså säljare av arbete, det är ingenting vi får som vi ska tacka och bocka för. Dessutom är det alltid så med lönearbete att det arbete man utför är värt mindre än vad arbetsköparen kan få ut av det. Det är hela poängen.
Meningen med denna språkförvanskning är rätt tydlig. Att skapa en tacksamhet till de som köper arbete istället för till dom som utför det. Det får vara slut på det nu. Jag tänker inte vara tacksam mot någon som producerar all skit som håller den stora skiten uppe.
språk är ett maktmedel och det måste vi vara på det klara med. Det gäller inte bara arbete utan har med allt förtrck att göra, specisism, sexism, kapitalism, fascism. Så nästa gång jag hör ordet arbetsgivare tar det hus i helvete.