Sharkwater

Jag har precis sett Sharkwater som f.ö hade biopremiär idag. Jag måste säga att jag är ganska så äcklad, inte för att det var med en massa äckel i filmen med blod och tarmar överallt utan för den likgiltighet som människor visar i sin relation till i princip alla andra levande varelser på planeten. Filmen som är väl värd att se visar inte bara på det bizarra i att jaga eller vara rädd förhajar utan på det bizarra i vår syn på jorden i allmänhet och haven i synnerhet som ekosystem och bostad för oss och allt annat liv vi känner till.
Filmen handlar om hajfiske och reaktioner på det. Min absoluta favoritorganisation, Sea Shepherd spelar en stor roll i filmen men den handlar också om så mycket mer som rör våra hav. Utfiske och föroreningar till exempel och det här är ingenting som händer långt borta där folk är fattiga och måste tjuvjaga för att kunna försörja sig, det händer i kattigatt och östersjön, samma sak. utfiske och förororeningar som tar kol på våra hav synnerligen effektivt. Norge har börjat jaga val igen trotts internationella regler, island också. Trålare åker varje dag fram och tillbaka och damsuger bokstavligen våra (alla djur i haven och alla djur på land, alla växter i haven och alla växter på land) hav på allt liv.

Se sharkwater på bio, hyr den eller ladda helt sonika ner den, jag tror att Paul Watsonoch alla fiskar skiter i vilket så länge du kan bli lite förbannad på att stora fiskeföretag håller på att ta död på hela planeten för sin kortsiktiga profits skull.