The Story of B



Precis som Tales of Adam så är det här en bok som jag haft tillgång till länge men inte tagit mig tid att läsa. Nu har jag äntligen avslutat den.

The Story of B är en mäktig bok full av aha-upplevelser av den typ som man får när man läser Ishmael (vilket alla borde göra). Första halvan av boken fick mig i stort sätt att vilja lägga ner den här bloggen eftersom jag får känslan av att allt som jag vill säga här har redan Daniel Quinn skrivit. Nu när jag plöjt hela boken så är jag på det klara med att jag kanske ändå har något att tillföra. Quinns teorier rör sig på en hög nivå i den bemärkningen att den behandlar hundratusentals år av männsklig historia. Det är detta som gör hans budskap så kraftigt men samtidigt gör att man lätt tappar bort sig själv efter en stund. Jag tänker därför fortsätta skriva här och syftet med den här bloggen var ju ändå något helt annat...

Precis som i Ishmael så grundar sig boken i ett resonemang mellan en lärare och en elev, denna gång har dock Quinn lyckats något bättre med ramberättelsen: Den misslyckade prästen Jared Osborne skickas till europa av sina överordnade för att ta reda på om en man som turnerat centraleuropa med ett nytt och svårbegripligt budskap i själva verket är antikrist eller inte. Mannen kallad B av sina följeslagare och Jared blir snabbt indragen i hans lärdom.

Några av de mer intressanta bitarna av boken är Quinns tankar om hur man uppnår förändring där han ställer upp visioner mot program. Att återvinna papper är ett exempel på ett program, men att leva i en civilisation är en vision. Program kan inte göra mycket för att hindra en vision, Quinn liknar programmen med störar som man försöker använda för att ändra riktning på en flod (som då representerar visionen). Vad som istället behövs för att ändra riktning på vår vision, som idag håller på att leda oss i ekologiskt fördärv, är en ändrad vision, en helt ny riktning. Det faktum att människor som var precis lika utvecklade och intellektuella som vi är idag levde (i brukbara områden) i hundratusentals år innan man slog sig ner i fasta bosättningar för att odla marken pekar på att det sätt vi lever idag inte är det enda sättet att leva och att en annan väg är möjlig. Historien kommer att förändras av människor med förändrade sinnen, med helt andra visioner än vad vi har idag, inte av folk med nya program.

Quinns tolkning av vad som hänt med den männskliga kulturen under de senaste 5000 åren går som sagt inte att rättvist återberätta i det här inlägget. Han väver in element av biologi, arkeologi, religionshistoria och antropologi m.m. i sin berättelse och skapar en bindande argumentation.

LÄS.