Vegan Straight Edge

Ok, bloggen (och det kommande zinet) heter Linköping Vegan Straight Edge. Man kan alltså anta att begreppet Vegan Straight Edge är relevant för oss som skriver här. Men hur hänger veganism och Straight Edge ihop? Hänger det överhuvudtaget ihop?

Mitt enkla svar på denna fråga är "nej". Veganism och Straight Edge behöver inte nödvändigtvis ha något med varandra att göra. Trots detta är veganism (eller vegetarianism i olika former) vanligt i kombination med Straight Edge. Om någon som läser detta sitter inne på en bra historia hur dessa livsstilar kom att gå hand i hand så kommentera gärna på detta inlägg, själv kan jag inte hitta någon gemensam nämnare tidigare än Youth of Today.

Jag skulle dock vilja förklara hur jag själv förstår meningen i kombinationen veganism och Straight Edge. Någon sa en gång att det handlar om respekt, respekt för djuren genom veganism och respekt för sig själv genom drogfrihet. Det är en bra början, men jag vill försöka att ta det hela ett steg längre.

Ett slagord som är vanligt innom VSE-rörelsen är "Animal, Earth and Human Liberation". Man kan lätt se hur veganism strävar efter djurens frigörelse och man kan också betona rättvise- och miljöaspekterna av att avstå från kött. På så sätt bidrar veganism till alla dessa tre kamper. Straight Edge är lätt att se som ett uteslutande personligt val som man enbart gör för att man inte vill ta droger, men det finns djupare politiska aspekter av drogfrihet.

Först och främst så skulle jag vilja se drogfrihet som en analogi för protest mot miljöförstörelse. Man gör ett val att inte förgifta sin kropp på samma sätt som vi vill avstå från att förgifta miljön. Din kropp är trots allt det närmaste naturen du kommer, ska du börja städa upp någonstans så föreslår jag att du börjar med dig själv.

Även djuren tjänar på att du inte använder droger eller röker eftersom cigaretter, mediciner och andra droger alltid är djurtestade. Att använda sig av djurtestad medicin av en nödvändighet är en sak som kan diskuteras länge men att använda droger kan aldrig berättigas.

Det sista och kanske mest uppenbara sättet man kan ge drogfrihet en politisk mening på är mänsklig frigörelse. Knark är inte bajs, knark är bojor. Bojor som fängslar missbrukaren och de som är kopplade till denne: släkt, vänner, medtraffikanter etc. Jag har skrivit tidigare om denna koppling.

Så Straight Edge kan tolkas som något som strävar mot samma ideal som veganism. Om man vänder på det hela så kan man också tolka veganism som någonting som strävar mot samma mål som Straight Edge. De tungmetaller och gifter som ett djur får i sig passerar vidare till dig genom dess kött. Kött, mjölk och ägg orsakar hjärt- och kärlsjukdommar och är inte vad din kropp vill ha i allt för stora doser. Att vara vegan är alltså också en slags renhet från de föroreningar och sjukdomar som köttet för med sig och från det nedsmutsade samvete som du borde ha om du inte är vegan.

Just det.

Som jag skrivit så många gånger: det handlar om en helhet. Alla förtryck är sammanvävda och all kamp och kritik mot den totalitära västerländska civilisationen är om man ser det på rätt sätt en kritik av hela systemet. Begreppen vegan och Straight Edge ger inte hela bilden, men i kombination så pekar de, om tolkade på vårt sätt i en viss rikting: I riktning mot att vara en slagkraftig motkultur som motsätter sig stora delar av vad det här samhället står för: passivitet, inbillad överlägsenhet, fångenskap, förtryck, urskillningslöst våld, girighet.

Det är deras värld sedd med mina ögon. Och jag tänker inte delta.

A commitment for life: Vegan Straight Edge