Trubbel på jobbet del 1

Såhär ligger det till. Jag har inte fått min lön från det ställe jag jobbar på. Enligt mina uppgifter (som min chef inte tycks känna till) så är det här inte något nytt problem. Det som gjorts tidigare har varit att folk har bett och tjatat om att få ut sin lön eller i många fall få ut pengar som fattas. Men då kan man fråga sig, farför har dom inte gjort mer, lönen är ju det man jobbar för och om man inte får ut den så finns det ju ingen mening med att jobba, eller?

Jag fick i alla fall inte min lön nu i fredags så jag och mina kollegor funderade på att sätta upp en indrivningsblokad för att få våra pengar. Det var inte ett populärt drag från ledningen, inte så lång stund efter det att jag åkt ut på min runda ringde min chef och var arg som ett bi, han skrek och härjade om att jag inte fick dra ihop gäng på jobbet och om jag hade några problem skulle jag komma till honom. Jag vet att det är inne att kalla facklig organisering för gängbildning och gangsterfasoner men det är det enda vi har att ta till när vi blir överkörda på vår arbetsplats. Vidare förklarade han att det varit strul med banken och att det var därför vi inte fått våra pengar, som om det skulle rättfärdiga ett avtalsbrott eller betala min hyra. Efter det gick han på och sa att om vi inte jobbade skulle vi enligt lagen bli skyldiga att betala de uteblivna leveranserna och en massa ovidkommande personlig skit. Sen bytte han ton och sa att om jag bara kom till honom så skulle vi kunna lösa allt och att han inte ville avskeda oss för det funkade så bra och vi var så duktiga på det vi gjorde och så trevliga. Jag har inget problem med att jobba, även om jobbet tar upp nästan all min vakna tid och omintetgör mitt sociala liv men om jag inte får betalt för det jag gör så ser jag ingen mening med att göra det.

Men efterson jag inte är jurist så viste jag inte vad som skulle kunna hända med mig och mina kollegor om vi satte upp vår blockad och jag vill inte sätta någon som inte förtjänar det i klistret. Jag vet att aktoriteter gärna ljuger: snutar, arbetsgivare och politiker gör det ständigt. Men om man inte sitter inne på alla fakta själv så kan det vara svårt att sålla i strömmen av hot och halvsanningar så jag vände mig till min fackförening SAC och berättade vad som hänt. De hade en hel del att säga om hot och juridik och lovade att ringa min chef och prata förstånd med honom. Det ska bli intressant att se hur min chef reagerar på att det ringer en påläst kille och ställer en massa otrevliga frågor på jönköpingska.

Fortsättning följer...