Vit Jul


Idag läste jag en metrokolumn om att ett ev fyra barn oroar sig inför jul på grund av vuxnas alkoholvanor. Det var en bra kolumn som behandlade något som bör föras fram just såhär års. När jag läste kommenterarna till kolumnen däremot så sjönk humöret rejält och jag blev påmind om att jag hört den här debatt förrut och fått höra de skraltiga motargumenten mot en vit jul. Lite sprit har ju aldrig skadat någon eller hur?

Det som det hela kommer ner till och som så många vägrar se är att alkoholkonsumtion inte enbart är ett personligt val. Det handlar inte bara om din egen rätt att koppla av på jul. Det handlar också om personer i ens omgivning och hur dessa påverkas av att du dricker alkohol. Det handlar om hur man bygger en kultur där alkoholen har en central roll, att vuxna människor accepterar att alkohol ska ska finnas till som en del av umgänget.

Jag tycker att det är självklart att inget barn ska behöva vara orolig inför jul för nått så pissigt som alkohol. IOGT håller med mig och du kan läsa mer om varför en nykter jul är bäst för alla på deras kampanjsida Vit Jul.