Ligg mera

En sak som jag tänkt på ett tag är att vi aldrig skrivit någonting om HBT-frågor på den här bloggen. Jag tror att det säkert finns de som gör det bättre och därför har jag avstått. Jag tänker inte mycket kring sånna frågor då det knappt berör mig själv och då tror jag inte heller att jag skulle kunna skriva något bra om det. Det är för mig så självklart att det inte finns något att tillföra. Men ibland kommer man på att det faktiskt inte är självklart för alla. Som när jag läste den här artikeln. Den är visserligen från 2003, men jag blir ändå förvånad över att det kan finnas folk som fortfarande tänker såhär.

Förutsatt att vi inte föreställer oss att en vit, skäggig och moralkonservativ man vaktar över oss från himlen och skakar på huvudet åt vårt sexuella beteende så finns det bara ett rättesnöre när vi resonerar kring sex: samtycke. Så länge det finns samtycke finns det inget annat att bry sig om. Det spelar ingen roll om du gör det med en eller fler, killar eller tjejer, vad du stoppar i vilka kroppsöppningar eller vilka som ser på så länge alla inblandade peppar. Det är sjukt tråkigt att tänka sig att det finns folk som skulle avstå från vissa sexuella handlingar bara på grund av difusa skamkänslor inför en föråldrad sexualmoral.

Men för att återvända till gränsdragandet: samtycke, vad innebär det? Jo, det innebär att individen som du vill ha sex med också vill ha sex med dig och är kapabel att förstå vad detta innebär och kan kommunicera detta. Inom etik kallas detta för autonomi och är ett väldigt intressant begrepp. Ett djur kan tillexempel inte uttrycka samtycke för att ha samlag med en människa på samma sätt som ett litet barn inte har möjlighet att uttrycka samtycke för att ha samlag med en vuxen. Även ett lite äldre barn som kan kommunicera faller utanför automin på grund av bristande förståelse inför vad det innebär att ha sex. Sex utan samtycke kallas för våldtäkt och det är en sjuk opepp. Sånt ska du inte hålla på med och gör du det så hoppas jag att det kommer nån och knipsar könet av dig en vacker dag. Om du själv känner för att knipsa könet av en våldtäktsman så finns det ett gäng på den här sidan.

Och det är ungefär så långt jag tänkt i min degenererade sexualmoral. Lev nu efter den så kommer alla få ligga lite mer och förhoppningsvis bli lite gladare och trevligare mot varandra. Idag är det söndag så du lär ju ändå inte ha något bättre för dig.