Timvikariens arbetsmoral

Många företag lägger till sig med en ful ovana att inte ge sina arbetare riktiga anställningar. Jag har faktiskt aldrig haft en fast anställning utan har hankat mig fram på ströjobb de senaste åren. Igår jobbade jag på ett ställe där jag haft ett heltidsvikariat under sommaren men det var en stor skillnad. Igår var jag nämligen inringd som timvikarie. Jag vet att företaget i fråga har ett behov av folk men de verkar inte intresserade av att erbjuda säkra anställningar. Istället kommer de ringa upp mig varje vecka och fråga om jag vill vikariera några dagar. Ingen säkerhet för mig. Inget ansvar för dem.

Vad som behöver bli tydligt för företag som använder sig av denna form av personalpolitik är att en timvikarie är en tillfällig lösning och inget annat. Timvikarien kommer till arbetsplatsen och genomför den uppgift som han eller hon blir betald för att göra under en begränsad tid. Med andra ord betyder det att skiter blankt i om det är kaos på jobbet idag för att jag missade något igår. Ge mig en anledning att bry mig hur det går för ert företag så kan jag göra ett hyffsat jobb med långsiktig kontinuitet, ge mig en deltidsanställning, ett schema eller vad som helst. Att inte veta från vecka till vecka hur mycket man kommer kunna jobba är sjukt otryggt och om du förväntar dig att arbetare som du enbart erbjuder ett otryggt arbete ska visa dig någon form av lojalitet så är du helt ute och simmar gosse. Uj uj uj...

Gå med i facket. Det riktiga facket.