Last of the sane

För tre och ett halvt år sedan skrev jag ett ganska förtvivlat brev till en vän och djurrättsaktivist i Jönköping. Jag skrev om hur jag kände att alla andras hängivenhet sviktade och att jag fruktade för djurrättsgruppens överlevnad på grund av det låga deltagandet. Jag avslutade mailet med att lova att det alltid skulle finnas åtminstone en djurrättsaktivist i Linköping så länge jag bodde där.

Jag bor fortfarande i Linköping och vi har fortfarande en liten grupp med dåligt deltagande som lägger allt för mycket tid på att försöka värva nya medlemar som i slutändan tappar intresset och vänder oss ryggen. Men de senaste dagarna har min pepp på djurrättsarbetet varait större än på länge. Så när jag träffade min vän från Jönköping igår kväll kände jag mig en smula stolt över att jag stått fast vid mitt ord.

Det är väldigt mycket som blir finare med tiden. Vin brukar ofta nämnas men eftersom jag inte dricker sån skit kan jag inte uttala mig om det. Däremot så kan jag faktiskt vittna om att aktivism blir bättre och bättre med tiden, förutsatt att man fortsätter utvecklas, testar nya saker och lär sig av sina misstag.

I fredags satte sig redaktionen förr denna blogg i en bil och pep ner till Tranås pälsmuséum. Där la vi upp två flådda minkar på ett skynke och ställde oss med en banderoll. Muséet stängde en halvtimme tidigare på grund av våra protester och vi lyckades helt uppenbart reta upp dem som jobbade där. Vi fick även en artikel i Tranås tidningar. Med en självsäker inställning, kunskap om våra demonstrationsrättigheter, sakkunskap om pälsfrågan och en stark övertygelse kom vi väldigt långt trots att vi bara var två personer. Peppade av framgången i Tranås fortsatte vi till Jönköping där vi gjorde samma sak på ett centralt torg och fick två tidningsartiklar skrivna om oss. Sedan höll vi infobord på Grand Fest Auto och på stan i Jönköping.

Så trots att vi bara var två stycken har vi den här helgen lyckats få tre artiklar skrivna om pälsindustrin, vi har sålt och delat ut massor av djurrättsmaterial i Jönköping, skramlat in pengar till dömda djurrättsaktivister och samlat ett hundratal namnunderskrifter mot sexuella övergrepp på djur. Detta främst för att vi var dedikerade och erfarna nog. I bilen på vägen hem eldade vi upp oss över nya idéer på effektiva protester som vi skulle kunna genomföra på två personer. Så misströsta inte om ni är få eller ens om ni är oerfarna på din ort eller i din grupp. Med tiden kommer erfarenhet och med tillfäckligt mycket erfarenhet och hängivenhet kommer du långt. Fortsätt läsa på, fortsätt peppa och kämpa så kommer du få ovärderliga erfarenheter och rutin som kommer göra att kampen till slut känns mycket lättare och mycket roligare. Lär dig knepen för att vinna och vara effektiv. Organisera dig men lita inte på att någon annan ska göra jobbet åt dig eller tänk att du behöver andra för att göra något överhuvudtaget. Tänk istället vad du skulle kunna göra på egen hand, eller med de resurser som står till buds. Gör det bästa av det och fortsätt kämpa så är det bara en tidsfråga tills du känner att du börjar vinna!