Choose your heaven del 2

I Jens inlägg den 15e december 2007 skriver han om primitivismen och den autonoma vänstern. jag tänkte ta upp några av de saker han skriver om men dra åt en lite annan riktning.
Robert Halvarsson skriver på Yelah att "primitivism inte är ett alternativ för den frihetliga vänstern". det här kan man kritisera på en rad olika punkter. till en början skulle jag vilja se primitivismen som en utökning av anarkismen, samma frihetliga tanke ligger till grund för gruppens struktur men utan det specicentriska perspektivet. för mig står inte människan i centrum för min ideologi utan det ekologoska kollektivet, dvs. allt liv. Att föreställa sig att rovdriften skulle upphöra bara för att det är arbetare som äger produktionsmedlen istället kapitalägare är ett mycket osäkert kort att spela. så länge som människan står i centrum sätts allt annat liv åt sidan, annars skulle väl alla anarkister vara veganer vid det här laget?
Ett annat problem som Robert Halvarsson verkar ha är att han inte kan se längre än sitt eget mål. vad händer efter det klasslösa, frihetliga samhället? I roberst värld verkar det inte hända så mycket alls, utan allt ska tydligen vara frid och fröjd när arbetarna äger produktionsmedlen. För mig är dfet inte riktigt så enkelt även om jag inser att man får ta saker i en något så när realistisk ordning. Först får man försöka bryta ner djurförtrycket och kapitalismen tillsammans med alla som har något intresse av det och därefter får man börja bryta sig fri från civilisationen. Jag tror inte att vi kommer kunna slå sönder civilisationen över en natt men det är slutmålet, det klasslösa samhället är bara ett delmål.
sist jag organiserade mig i någon sorts vänstergrupp så fanns det ett helt spektrum av olika ideologier på vänsterskalan, allt ifrån kommunister till primitivister. Vi samarbetade på de punkter vi hade gemensamma mål, så har det även varit vid stora möten som demonstartioner mot NATO, G8 och EU. Radikala grupper har samarbetat för att störa eller förhindra dessa möten, de har gjort det för att har sett ett problem med den rådande världsårdningen men ur olika synvinklar. Primitivister och syndikalister, rådskomunister och anarkister har slagits sida vid sida och mött samma brutalitet från ordningsmakten. varför vill då Robert Halvarsson exkuldera primitivisterna ur den radikala rörelsen för att de har en annan analys av problemet än han själv? förmodligen av samma anledning som sossar skrattar år anarkister eller borgare ständigt försöker svatmåla vänsern, för att den primitivistiska idén hotar Roberst världsbild och hans sätt att leva.


May the kings all drown in the blood of their conquests
And the flags all die at the tops of their poles
May the gluttons be impaled upon the ribs of the starving
And the priests all sell their souls